Ο Τομπάζης για την F150
[IMG]http://img202.**************/img202/8933/1296236903aa4250x.jpg[/IMG]
Ο έλληνας αεροδυναμιστής της Ferrari, Νικόλας Τομπάζης, μίλησε αναλυτικά για τα χαρακτηριστικά του νέου μονοθεσίου της ομάδας, έχοντας ηγηθεί της σχεδιαστικής δουλειάς που έγινε σε αυτό.
- Πότε ξεκινήσατε να σκέφτεστε για το πρότζεκτ της F150;
Ξεκινήσαμε όταν το προηγούμενο μονοθέσιο πάτησε έδαφος. Ηταν τέλη Ιανουαρίου της περσινής χρονιάς. Μαζέψαμε κάποιες βασικές ιδέες, ξεκινήσαμε να μιλάμε για τους νέους κανονισμούς και το πώς αυτοί θα επηρεάσουν τα βασικά μέρη, και δημιουργήσαμε ένα πρόγραμμα στην αεροδυναμική σήραγγα για να εξετάσουμε τους νέους κανονισμούς.
- Ποια ήταν τα πιο σημαντικά σημεία αυτής της πρόκλησης;
Αυτό το πρότζεκτ είχε αρκετές σημαντικές προκλήσεις, γιατί οι κανονισμοί είναι αρκετά διαφορετικοί από τους περσινούς. Επρεπε να επανατοποθετήσουμε το KERS στο μονοθέσιο, για το οποίο μάθαμε πολλά πριν από δύο χρόνια. Αλλά τώρα είχαμε ένα νέο πακέτο, οπότε η εγκατάσταση δεν ήταν η ίδια.
Μία άλλη πρόκληση ήταν η κινούμενη πίσω αεροτομή. Αυτή είναι μία από τις καινοτομίες της F1 φέτος. Επρεπε να σχεδιάσουμε μια αεροτομή, η οποία να μην επηρεάζει την απόδοση όταν είναι στην κανονική της θέση, αλλά να μας δίνει τη μέγιστη δυνατή μείωση της οπισθέλκουσας δύναμης, δηλαδή όσο το δυνατό υψηλότερη ταχύτητα στις ευθείες.
Μια τρίτη πρόκληση ήταν η εισαγωγή των καινούργιων ελαστικών. Οταν αλλάζεις λάστιχα, πρέπει να αλλάξεις και πολλές πλευρές του μονοθεσίου, σχετικά με την κατανομή βάρους, την ανάρτηση και ορισμένα αεροδυναμικά μέρη. Επειδή τα Pirelli είναι εντελώς νέα, είχαμε πολλή δουλειά. Τέλος, φέτος δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε διπλό διαχύτη, οπότε βάλαμε ένα πολύ φιλόδοξο στόχο: να ανακτήσουμε την απόδοση που χάσαμε χωρίς τον διπλό διαχύτη.
- Ποια είναι τα πιο καινοτόμα χαρακτηριστικά της F150;
Δουλεύουμε πάνω σε διάφορες καινοτομίες. Κάποιες δικές μας και κάποιες εντελώς καινούργιες για την F1 γενικότερα. Η πίσω αεροτομή είναι πραγματικά καινοτόμα, όπως και το σύστημα της πίσω αεροτομής. Αλλά υπάρχουν και άλλοι νεωτερισμοί που έρχονται ενόψει της πρώτης κούρσας, για παράδειγμα κάποια πράγματα για την πίσω αεροτομή και τις εξατμίσεις.
- Εσείς, ως σχεδιαστής, θα θέλατε να είχατε περισσότερη ελευθερία στη φάση της σχεδίασης;
Ναι. Θα ήταν καλό να είχαμε περισσότερη ελευθερία για να δημιουργήσουμε ακόμα πιο εξεζητημένα συστήματα, όπως και περισσότερο χρόνο στη διάθεσή μας μεταξύ της μιας σεζόν και της επόμενης. Οι κανονισμοί γίνονται όλο και πιο περιοριστικοί, αλλά υπάρχει λόγος για αυτό. Αλλιώς η απόδοση των μονοθεσίων θα ήταν υπερβολικά υψηλή και ίσως τα κόστη να ήταν υψηλότερα απ' ό,τι σήμερα.
- Πιστεύετε ότι έχει πιάσει τον στόχο που θέσατε για αυτό το πρότζεκτ;
Νομίζω πως ναι. Βάλαμε κατά τη γνώμη μας πολύ φιλόδοξους στόχους σχετικά με την ανάπτυξη στην αεροδυναμική σήραγγα, το βάρος του μονοθεσίου και την απόδοση ορισμένων υπο-συστημάτων. Πιστεύω πως, βάσει της ανάλυσής μας, έχουμε πετύχει αυτούς τους στόχους, ειδικά για το μονοθέσιο που θα τρέξει στην πρώτη κούρσα.
Ωστόσο οι κανονισμοί είναι καινούργιοι και είναι αδύνατο να γνωρίζουμε πού βρίσκονται οι ανταγωνιστές μας. Εχω εμπιστοσύνη στη δική μας δουλειά, αλλά είναι λίγο δύσκολο να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση, πριν δούμε τα μονοθέσια στο grid για τον πρώτο αγώνα.
- Μια τελευταία ερώτηση: αισθάνεται υποχρεωμένοι να κερδίσετε φέτος;
Στην Ferrari αυτή είναι μια υποχρέωση που έχουμε κάθε χρόνο. Η πίεση αυτή σε δραστηριοποιεί, αλλά παράλληλα δεν σου δίνει ούτε μια στιγμή ξεκούρασης.
Οι τεχνικές προδιαγραφές της Ferrari F150:
Σασί
Κατασκευή από ανθρακονήματα και συνθετικά κυψέλης
Διαμήκες κιβώτιο ταχυτήτων Ferrari
Limited-slip διαφορικό
Ημιαυτόματο αλληλοδιάδοχο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο ταχυτήτων με quick-shift
Αριθμός ταχυτήτων: 7 + όπισθεν
Αεριζόμενα δισκόφρενα Brembo από ανθρακονήματα
Ανεξάρτητη ανάρτηση, ελατήρια στρέψης εμπρός και πίσω ενεργοποιημένα από αντιστρεπτικές ράβδους
Βάρος μαζί με υγρά, λιπαντικά και οδηγό: 620 κιλά
Ζάντες BBS (εμπρός και πίσω): 13"
Κινητήρας
Τύπος: 056
Αριθμός κυλίνδρων: 8
Τοποθέτηση: V 90 μοίρες
Αριθμός βαλβίδων: 32 (πνευματική κατανομή)
Συνολική χωρητικότητα: 2.398 κ.εκ.
Διάμετρος πιστονιού: 98 χιλ.
Βάρος: > 95 κιλά
Ηλεκτρονικός ψεκασμός και μίζα
Καύσιμα: Shell V-Power
Λιπαντικά: Shell Helix Ultra
sport