To μεγάλο τηλεοπτικό παζάρι





174 εκατ. ευρώ θα μπουν στα ταμεία της Λίγκας έως το 2014 και δεκάδες εκατ. στης Αστυνομίας.

Ναι, το περιβάλλον δεν ευνοεί μεγάλες οικονομικές συμφωνίες. Δεν είναι μόνο η κρίση που σφίγγει καθημερινά σαν θηλιά στον λαιμό του Eλληνα πολίτη. Είναι και τα συνεχή κρούσματα βίας στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Παρ’ όλα αυτά, ο συνεταιρισμός των Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών, η Σούπερ Λίγκα δηλαδή, έχει κατορθώσει να πετύχει μία άκρως συμφέρουσα συμφωνία με τη nova, που αφορά στην κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του πρωταθλήματος.

Από τον Σεπτέμβριο του 2010 έως και το καλοκαίρι του 2014 (για τέσσερις σεζόν, δηλαδή) θα μπουν στα ταμεία του συνεταιρισμού 174 εκατομμύρια ευρώ! Δεν συνυπολογίζονται τα χρήματα που λαμβάνει ο Ολυμπιακός και η Ξάνθη από την ΕΡΤ. Οι μεν «ερυθρόλευκοι» εισπράττουν 8.500.000 εκατομμύρια ευρώ για κάθε χρόνο του συμβολαίου τους με την κρατική τηλεόραση, το οποίο λήγει το καλοκαίρι. Και πλέον στοχεύουν στα 10 εκατ. ευρώ, στην επόμενη συμφωνία τους με άλλο τηλεοπτικό δίκτυο. Η δε Ξάνθη, που δεσμεύεται για έναν ακόμη χρόνο με την ΕΡΤ, εισπράττει περίπου 2,5 εκατ. ευρώ.

Πριν αναλύσουμε τον τηλεοπτικό χάρτη της χώρας, θα πρέπει να επισημάνουμε πως χάρη στην τηλεοπτική συμφωνία της Σούπερ Λίγκας με τη συνδρομητική τηλεόραση, αυξάνονται και τα έσοδα της ελληνικής αστυνομίας.

Μόνο στην περυσινή αγωνιστική περίοδο, η διοργανώτρια του πρωταθλήματος αρχή έδωσε το ποσό των εννέα εκατομμυρίων ευρώ στην αστυνομία! Για την ακρίβεια, πρόκειται για ποσοστό 10% από τα τηλεοπτικά συμβόλαια με τη nova και την EΡΤ και 5% από τα εισιτήρια, που παρακρατήθηκαν υπέρ του ταμείου ασφαλίσεως και συνταξιοδότησης των αστυνομικών.

Κι όμως, η πολιτεία εξακολουθεί να μένει σε ρόλο θεατή, αδυνατώντας να κάνει ό, τι συμβαίνει σε κάθε πολιτισμένο κράτος: να συλλαμβάνονται από την αστυνομία οι ταραξίες των γηπέδων και να τιμωρούνται παραδειγματικά.

Ας επιχειρήσουμε να αναλύσουμε τον τρόπο κατανομής των χρημάτων που αφορούν στο τηλεοπτικό συμβόλαιο της κεντρικής διαχείρισης. Eχουν θεσπιστεί τρία κριτήρια: η εμπορικότητα της ομάδας (ποσοστό 40%), οι βαθμοί που συγκεντρώνουν οι ομάδες (30%), ενώ υπάρχει κι ένα συγκεκριμένο ποσό το οποίο μοιράζεται ισομερώς (30%). Είναι κριτήρια με τα οποία έχουν συμφωνήσει όλες οι ομάδες και θεωρούνται αντικειμενικά. Κάθε σύλλογος που προβιβάζεται από τη Φούτμπολ Λιγκ εισπράττει 2 - 2,5 εκατ. ευρώ ως μίνιμουμ εγγυημένο ποσό από το τηλεοπτικό συμβόλαιο. Αναμφίβολα, με τα χρήματα αυτά μπορεί να καλύψει τα έξοδα μιας περιόδου (μεταγραφές, μισθοί και λειτουργικά).

Το ποσό αυτό μπορεί να αυξηθεί, ανάλογα με τη θέση στον πίνακα (είσοδος στα πλέι οφ), αλλά και τη συγκομιδή βαθμών. Πέρυσι, ένας βαθμός αντιστοιχούσε σε 17.500 ευρώ. Δηλαδή, κάθε νίκη ισοδυναμούσε με 52.500 ευρώ.

Γι’ αυτό και υπάρχει σημαντικό οικονομικό κίνητρο για νίκη έως και το φινάλε απ’ όλες τις ομάδες, ακόμη και για εκείνες που μπορεί να έχουν υποβιβαστεί. Το μεγαλύτερο ποσό το εισέπραξε πέρυσι ο Παναθηναϊκός. Ως πρωταθλητής έλαβε περίπου 7,5 εκατ. ευρώ.

1,2 δισ. ευρώ στην Αγγλία!

Δίχως άλλο, στις προηγμένες ποδοσφαιρικά κοινωνίες, τα νούμερα που αφορούν στα τηλεοπτικά δικαιώματα προκαλούν ίλιγγο.

Για παράδειγμα, στην Αγγλία, η Πρέμιερ Λιγκ (πρόκειται για την αντίστοιχη Σούπερ Λίγκα), που έχει την κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των ομάδων, έχει εξασφαλίσει τα υψηλότερα συμβόλαια παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, στα ταμεία του αγγλικού συνεταιρισμού θα μπει την επόμενη τριετία το αστρονομικό ποσό του 1,2 δισ. ευρώ!

Είναι σαφές πως στην Αγγλία, όπως και στην Ισπανία, τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Γαλλία, το ποδόσφαιρο έχει μεταλλαχθεί σε μία βιομηχανία θεάματος, με ένα τεράστιο κύκλο εργασιών που απασχολεί πολύ κόσμο.

Μόνο στη Γερμανία, οι εργαζόμενοι στον χώρο του ποδοσφαίρου ξεπερνούν τους 34.000.


Πηγη: kathimerini.gr